Ontbijttrend: yoghurt en kwark winnen steeds meer terrein

Hoewel ‘het bammetje’ nog steeds het populairste ontbijt is onder Nederlanders (53%), wint een kom yoghurt of kwark steeds meer terrein. Het percentage dat zuivel bij het ontbijt eet is sinds 2016 gestegen van 22% naar 29%.
Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau Ipsos, in opdracht van Campina. Een belangrijke reden voor de trend is het feit dat de focus op gezond eten steeds verder richting de ochtend verschuift. En zuivel wordt vaak geassocieerd met gezond eten: het vormt een natuurlijke bron van belangrijke voedingsstoffen als proteïne, calcium, B2 en B12 en kan worden verrijkt met allerlei vitamines uit bijvoorbeeld fruit of noten.
Thuis ontbijten is de standaard. Gemiddeld ontbijt 6% van Nederland eens per week buiten de deur: een percentage waarin millennials een invloedrijke rol spelen: 14% van de millennials ontbijt onderweg, op het werk of in een café.
Ontbijtgewoontes
Van alle Nederlanders ontbijt 98% voor 12 uur, van de millennials doet 95% dat. Vooral de oudere doelgroep (88%) maakt nog tijd voor het traditionele ontbijt, 53% zet daarbij brood op tafel. Deze setting is vooral populair vanwege het feit dat Nederlanders gewoontedieren zijn op ontbijtgebied (42%) en de boterham past goed binnen een routinematig leven. Wie ontbijt ‘om gezond te doen’ (26%) gaat sneller voor zuivel, vaak met ontbijtgranen (23%) en fruit (21%) erdoorheen.
De drie traditionele eetmomenten – ontbijt, lunch en diner – maken plaats voor een gezonde vorm van ‘all day clockless eating’. Zuivel past goed in deze 24uurs-mindset, omdat het veel goede voedingsstoffen bevat. Aan de andere kant is zuivel voor de consument nog niet altijd even efficiënt/’to go’ genoeg: meenemen en onderweg opeten is in hun ogen soms nog ingewikkeld.
Het gemak van zuivel
Om te laten zien dat een zuivelontbijt bereiden wel degelijk efficiënt kan, heeft Campina de online campagne Start je dag sterk gelanceerd. Als onderdeel van deze campagne kunnen Instagrammers via het sociale medium hun ultieme kommetje zuivel met allerlei toppings samenstellen en gratis laten thuisbezorgen. Ook krijgt de consument tips om het klaarmaken van een zuivelontbijt te versnellen. Afhankelijk van de animo kan er na de activatieperiode worden gekeken naar mogelijkheden om de service verder vorm te geven. Nicolette de Weerd, Brand Manager bij Campina: “Met deze campagne laten we zien dat wij geloven dat iedere dag een sterke start verdient. Hoe je ochtend er ook uitziet, een ontbijt met yoghurt of kwark is makkelijk en snel klaar te maken en geeft je net dat beetje extra energie voor de rest van de dag”. Met de unieke bestelmogelijkheid via Instagram Stories spreekt Campina ook jongere doelgroepen aan. “Zij zijn het gewend op ieder moment van de dag alles te kunnen regelen en bestellen. Nu dus ook een heel lekker ontbijt van Campina!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *