Nederland krijgt nieuwe landelijke noodhulpdienst voor ouderen

450-3c0d6de87b5ee9297ae27444e1acbfc7

Nederland krijgt een volledig landelijk dekkend netwerk dat 24 uur per dag noodhulp aan ouderen biedt, 365 dagen per jaar, thuis en onderweg. LiveSafe, marktleider op het gebied van mobiele personenalarmering, lanceert dit platform en neemt daarmee druk weg bij zorg en mantelzorg. Het landelijk hulpnetwerk bestaat uit gecertificeerde professionals, ondergebracht bij een kleine 100 contractpartners en werkt als een ‘wegenwacht voor persoonlijke hulp.’

Personenalarmering is al decennia een bekend fenomeen. 300.000 ouderen in Nederland hebben momenteel een vorm van personenalarmering, verbonden met een professionele alarmcentrale, meestal te activeren met een draagbare pols- of halszender met alarmknop. Dit aantal groeit volgens branche-organisatie WDTM tot meer dan 500.000 ouderen. Thuiszorg kan de opvolging van (nood)oproepen niet altijd meer garanderen en heeft moeite met de ongeplande hulp. De last komt daardoor meer en meer op de schouders van de mantelzorger te liggen. Expertisecentrum Mantelzorg becijferde dat tien procent van de mantelzorgers een te hoge belasting ervaart. Dat komt neer op maar liefst 400.000 Nederlanders.

“Wij maken ons daarom oprecht zorgen over de veiligheid van onze ouderen. Die kan niet gegarandeerd worden als de alarmcentrale niemand kan sturen. Zeker als je beseft dat het aantal hulpbehoevende ouderen met een aansluiting de komende jaren naar 500.000 groeit, dan vormt dat een serieus probleem. Daar willen wij met het hulpnetwerk iets aan doen.” zegt Arjan in ‘t Veld, CCO van LiveSafe.

Er wordt enthousiast op de nieuwe dienst gereageerd. Vanaf 1 maart is al een grootschalige pilot met een zorgverzekeraar gestart en ook de alarmcentrales reageren positief. Gerben Koopman, van zorgcentrale VHD, dat onder andere Nederlanders in het buitenland bijstaat in geval van nood: “Wij verwerken jaarlijks vele duizenden alarmoproepen en zien vooral bij ouderen dat niet altijd iemand van de familie of de thuiszorg kan worden ingeschakeld. Dit hulpnetwerk vult zeker een hiaat.

In ’t Veld onderstreept dit: “Veel hulpvragen zijn te klein voor 1-1-2 en voor 99% van de noodgevallen is geen zorgprofessional vereist. Het slachtoffer is bijvoorbeeld gevallen, maar kan niet opstaan. Of de gebruiker voelt zich onveilig, maar durft niet te gaan kijken. Een scan van hulpvragen zegt voldoende: 80% van de mantelzorgers biedt emotionele ondersteuning, 24% biedt niet-spoedeisende hulp. Daarvoor biedt ons fijnmazige netwerk de oplossing. Ook al woon je in Katwijk en ben je straks een weekendje in Maastricht: met één druk op de knop word je verbonden met onze centrale en is hulp indien nodig snel ter plaatse.”

Mobiele personenalarmering
LiveSafe is inmiddels in Nederland marktleider op het vlak van mobiele personenalarmering en werkt samen met de grootste partijen die analoge personenalarmering leveren, zoals KPN en Focus Cura. De organisatie heeft veel energie gestoken in de doorontwikkeling van haar dienstverlening, o.a. door het toevoegen van slimme innovaties zoals GPS-tracking en een het aanbieden van een app. Nu wordt de opvolging zelf onder handen genomen om een nieuwe standaard neer te zetten. Die uitbreiding is grootschalig en wordt nu voor 5 euro per maand aangeboden aan huidige LiveSafe klanten, maar later dit jaar ook aan en door derde partijen, via www.hulpnetwerk.nl.

CEO Vincent Ruinaard is trots dat LiveSafe na twee jaar ontwikkeling dit netwerk kan bieden: “Wij kunnen ouderen en hun familie nu dit ontbrekende stukje van de puzzel bieden. Deze service is ook echt een plus voor de thuiszorg, omdat wij nu ook buiten de vertrouwdheid van de eigen omgeving meerwaarde kunnen bieden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *