Diabetes grote veroorzaker blindheid

02G63775
Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes en hier komen elke week 1.200 personen bij. Wat veel mensen niet weten is dat achteruitgang in het zicht één van de meest voorkomende complicaties is van diabetes, zelfs als je je nog van geen kwaad bewust bent. Diabetes is dan ook een grote veroorzaker van blindheid. Om consumenten bewust te maken van de relatie tussen diabetes en oogproblemen, organiseren Specsavers en Diabetes Fonds een actieweek.

Van 4 tot en met 9 september 2017 wijst Specsavers in al haar winkels klanten op een ludieke manier op de impact van gezonde voeding op het voorkomen van diabetes type 2, omdat deze vorm van diabetes het vaakst voorkomt. In alle winkels worden eetbare ‘Oogappels’ en ansichtkaarten met informatie uitgedeeld. De bedrukte appels staan symbool voor een gezonde levensstijl in relatie tot je meest dierbare bezit: je ogen. Tevens kunnen klanten hun eigen Oogappel nomineren en kans maken op een reischeque van €500. Voor meer informatie: www.specsavers.nl/diabetesfonds.
 
Oogproblemen en diabetes 
“Er zijn veel verschillende oogproblemen die kunnen optreden bij mensen met diabetes. Denk aan wisselende gezichtsscherpte, wazig of troebel zien, oogontstekingen en pijn aan de ogen. Ook staar treedt eerder op bij diabetes en glaucoom komt tweemaal zo vaak voor bij mensen met deze chronische ziekte”, aldus Hanneke Dessing van het Diabetes Fonds. “Het is dus van belang dat we met deze campagne aandacht vragen voor dit probleem en mensen bewust maken van hoe zij het risico op diabetes type 2 en mogelijke oogcomplicaties kunnen verkleinen. Daarnaast maakt de steun van Specsavers meer wetenschappelijk onderzoek mogelijk.“
Voorkom diabetes 
Het Diabetes Fonds geeft vier tips om het risico op diabetes type 2 te verkleinen.
  1. Houd een gezond gewicht. Met overgewicht heeft het lichaam moeite om de bloedsuiker in balans te houden, wat op den duur kan leiden tot diabetes.
  2. Blijf in beweging. Het beste is om iedere dag minstens een half uur te bewegen, zoals wandelen of fietsen.
  3. Eet verstandig. Gezond eten helpt om op gewicht te blijven, je fit te voelen en verkleint daarmee de kans op diabetes.
  4. Stop met roken. Rokers hebben bijna een dubbele kans om diabetes te krijgen doordat het lichaam moeite heeft om de bloedsuiker in balans te houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *