VANDAAG OPENT ’S WERELDS EERSTE EETBARE BUSHALTE IN BREDA

Foto: Igor Roelofsen

Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet vragen aandacht voor gezonde voedselomgeving 

Als je door een gemiddelde winkelstraat in Nederland loopt, word je overal geconfronteerd met ongezond eten. Supermarkten, tv-commercials en reclameborden moedigen ons aan om vooral te zoet, te zout en te vet te eten. Niet vreemd dus dat de gemiddelde Nederlander niet aan zijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit komt. Om hier verandering in te brengen opent Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met partijen uit de groente- en fruitsector en maatschappelijke organisaties vandaag een unieke, eetbare bushalte aan de Karnemelkstraat in Breda.

Allereerste eetbare bushalte ter wereld: geef groenten en fruit door
Met ’s werelds eerste eetbare bushalte – een kleurrijk tafereel vol appels, peren, paprika’s, avocado’s, komkommers en tomaten – willen telers, en handelaren, ,gezondheidsfondsen en maatschappelijke organisaties, binnen de landelijke campagne ‘Geef kleur door’, het belang van meer groenten en fruit onder de aandacht brengen. Broodnodig nu de gemiddelde Nederlander minder groenten en fruit eet dan gezond is. Hoe ernstig dat is, klinkt door in een aantal verontrustende cijfers: in 2020 had ruim 50% van de volwassen Nederlanders overgewicht en ongezonde voeding staat hoog in  de doodsoorzaken in Nederland. ‘Geef kleur door’ doet er dit jaar (het Internationale VN-jaar van Groenten en Fruit) alles aan om Nederland méér groenten en fruit te laten eten. De bushalte vol vitaminen is de aankomende dagen voor iedereen toegankelijk en alle groenten en fruit mogen worden meegenomen voor jezelf of voor een ander.

We eten wat we zien, en dat is niet veel goeds
Meer groenten en fruit eten draagt bij aan gezonder leven. Hoe komt het dan dat ruim 80% van de Nederlanders niet genoeg groenten en fruit eet? Doordat we vooral eten wat we zien. En dat is over het algemeen te vet, te zoet, te zout en te bewerkt. Grote frisdrank-, fastfood en snoepmerken spenderen miljoenen aan marketing om hun ongezonde producten bij ons onder de aandacht te brengen. Gemiddeld is 82% van de aanbiedingen in reclamefolders  ongezond en bij vrijwel alle kassa’s liggen vooral snoep en chocola voor het grijpen. “In de publieke ruimte worden we van alle kanten verleid door promoties en reclames voor ongezond eten en drinken. Dit stimuleert ongezonde voedselkeuzes én normaliseert ongezond eten”, aldus Maartje Poelman, assistent professor Consumption and Healthy Lifestyles aan de WUR. Met als gevolg dat ruim de helft van Nederland met overgewicht kampt en ongezonde voeding ieder jaar voor 12.900 voortijdige overlijdens zorgt. De bushalte bekleed met groenten en fruit keert het ‘ongezonde straatbeeld’ om en breekt een lans voor beter zichtbare, beschikbare en bereikbare gezonde producten. 

De bushalte is van 15 tot en met 21 september te bezoeken in Breda. Kijk voor de locatie en meer informatie op geefkleurdoor.nl.


Waar komen de groenten en het fruit vandaan?
De producten in de bushalte komen van Nature’s Pride, Rijk Zwaan, The Greenery en Koninklijke Vezet. Samen leveren zij appels, peren, paprika’s, avocado’s, snacktomaatjes en snackkomkommers. Met  appels en peren van klasse II, producten met een hele kleine afwijking, vragen we ook aandacht voor het verminderen van voedselverspilling. De actie in Breda wordt mede ondersteund door ZLTO en Curio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *