Spot the Dot en Stichting Melanoom roepen Nederlandse jongeren op om ‘Faster Than Skincancer’ te zijn

Spot the Dot en Stichting Melanoom slaan de handen ineen en lanceren de Nederlandse editie van de Faster than Skincancer campagne. De positieve en sportieve campagne benadrukt het belang van vroegtijdige opsporing van huidkanker, en focust daarbij op melanoom als zijnde de meest agressieve vorm van huidkanker. De Nederlandse dermatoloog en Mohs’ chirurg* dr. Göran van Rooijen en melanoompatiënte Raquel Hulzebos zijn de gezichten van de campagne. Dr. Göran ziet op de poli helaas dagelijks de gevolgen van de lage bewustwording van de risico’s van de zon en zet zich daarom graag als ambassadeur in om aandacht hiervoor te vragen. 

Gevolgen uitgestelde diagnose melanoom door COVID-19

Tijdens de lockdown hebben veel mensen de huisarts gemeden en waren er minder doorverwijzingen**. De druk op de gezondheidszorg zorgde er daarbij voor dat 1 op de 3 afspraken voor huidcontroles bij dermatologen niet heeft plaatsgevonden sinds het begin van de coronapandemie***. Uit nieuwe cijfers van de samenwerkende kwaliteitsregistraties (SKR) blijkt dat er sinds de pandemie veel meer mensen met uitgezaaid melanoom zijn dan daarvoor. Patiënten zouden door uitgestelde zorg hun diagnose later hebben gekregen. Dat is ernstig, omdat de overlevingskans bij uitgezaaide melanoom slechter is en de behandeling zwaarder****. 

Faster Than Skincancer 

In de ‘Faster than Skincancer’ campagne laten diverse atleten uit verschillende landen, zoals Olympisch snowboard medaillewinnaar en zevenvoudig Wereldbekerwinnaar Benjamin Karl en wereldkampioen BMX flatland Irina Sadovnik, maar ook huidkankerpatiënten en artsen aan jongeren zien wat de risico’s van de zon zijn. Met de positieve, eigentijdse en artistieke campagne willen ze jongeren op een andere manier raken en bereiken met de boodschap. Door aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren en te werken met betrokken ambassadeurs is de boodschap authentiek en impactvol.

Twee nieuwe gezichten

Spot the Dot en Stichting Melanoom lanceren een social media campagne met daarin twee gezichten die de ‘Faster Than Skincancer’ boodschap uitdragen in Nederland: Nederlandse dermatoloog en Mohs’ chirurg dr. Göran van Rooijen en Raquel Hulzebos die op jonge leeftijd de diagnose melanoom kreeg. Het is belangrijk campagne te voeren in Nederland, omdat het aantal kankergevallen in Nederland vele malen hoger is dan in andere EU-landen. Het lichte huidtype van veel Nederlanders in combinatie met ons zongedrag (veel blootstelling aan UV-licht en/of zonnebank) zorgen ervoor dat melanomen vaak voorkomen*****. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Novartis, die het belang van vroege bewustwording over de risico’s van melanoom en andere vormen van huidkanker deelt.  

Melanoompatiënte Raquel Hulzebos: “Ik vond het vroeger erg belangrijk om altijd een bruine huid te hebben, ik lag dan ook regelmatig onder de zonnebank. Op mijn 29e kreeg ik de diagnose melanoom maar pas op het moment dat ik acht maanden later uitzaaiingen kreeg besefte ik de ernst van de situatie. Ik hoop door mijn verhaal te delen en te laten zien dat je op jonge leeftijd al te maken kunt krijgen met de opgelopen schade door de zon, dat mensen goed op hun huid passen en huidkanker niet onderschatten”.

Nederlandse dermatoloog en Mohs’ chirurg dr. Göran van Rooijen, bekend van het tv-programma “Bad Skin Doctors” op televisiezender TLC is het tweede gezicht van de campagne. Göran van Rooijen: “Ik zie elke dag de schade van de zon op de huid van mijn patiënten. Natuurlijk willen mensen genieten van de zon en vitamine D-aanmaak stimuleren, maar er moet meer bewustwording komen over de risico’s van de zon en hoe je je eigen huid kan controleren. In de strijd tegen huidkanker is vroege opsporing en behandeling van groot belang. Ga bij twijfel over een plekje op je huid dan ook altijd naar de huisarts of de dermatoloog zodat we er op tijd bij zijn in het geval het een melanoom is.”

Samen streven alle betrokkenen ernaar het aantal nieuw gediagnosticeerde huidkankerpatiënten terug te dringen door jongeren vroegtijdig te informeren over het belang van zonbescherming en huidchecks. “Als preventie heeft gefaald, is het cruciaal om verdachte plekjes op je huid, zo snel mogelijk op te merken. Spot je dots!” legt Spot the Dot oprichtster Marije Kruis uit. 


Toelichting en bronnen

*Mohs micrografische chirurgie (Mohs-chirurgie) is een chirurgische techniek voor het verwijderen van huidkanker.

** Klik hier voor artikel MedNet over doorverwijzingen huidkanker:  https://www.mednet.nl/nieuws/coronacrisis-heeft-grote-impact-op-melanoomzorg/

*** Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van de Global Coalition for Melanoma Patient Advocacy, een alliantie van melanoomgerelateerde patiëntorganisaties.

**** Klik hier voor het SKR Impact rapport: https://skr-zorg.nl/impact-report/. Normaal gesproken stellen artsen bij 29 procent van de patiënten met een uitgezaaid melanoom ook ‘uitzaaiingen in de hersenen’ vast. Tijdens de tweede golf van de coronapandemie in het najaar van 2020 was dat het geval bij 41 procent van de patiënten.

***** Klik hier voor de cijfers en toelichting van IKNL: https://iknl.nl/nieuws/2020/europese-vergelijking-vaker-kanker-in-nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *