ooggymnastiek

Elke workout slaat dit lichaamsonderdeel steevast over

Als we denken aan het onderhoud van ons lichaam, dan denken we aan het laten branden van onze spieren tijdens een intensieve workout. Of even helemaal tot onszelf komen in downward facing dog of happy baby pose. Maar vergeet je nu niet een heel belangrijke deel van het lichaam? Wat dacht je namelijk van de ogen, de actiefste en snelste onderdelen van ons lichaam. Maar welk sportklasje je ook volgt, je oogspieren worden steevast overgeslagen. Oogzorgspecialist Specsavers vindt het daarom de hoogste tijd dat we ook voor dit deel van ons lichaam goed gaan zorgen en bedacht samen met vitaliteitscoach Olga Commandeur ooggymnastiek. Met deze ontspannende oefeningen geef je jouw ogen de aandacht die ze verdienen.

Snelste spieren van ons lichaam
Onze ogen maken gemiddeld zo’n 100.000 bewegingen per dag (ook ‘s nacht zijn ze volop in beweging) en ze kunnen bij deze bewegingen een topsnelheid 800 kilometer per uur halen. Ook onze oogleden hebben het er maar druk mee, want om onze ogen onder andere vochtig te houden knipperen we zo’n 5,2 miljoen keer per jaar. Drukke baasjes dus, die ogen van ons. Maar geven we ze ook voldoende rust? Zeker met ons vele schermgebruik kunnen ze wel wat extra aandacht gebruiken. Daarom presenteren Specsavers en Olga Commandeur ooggymnastiek; korte, ontspannende oefeningen voor je ogen.

Aandacht voor je kijkers
“Ontspannen en rust nemen, is minstens zo belangrijk als de workout zelf. En dat geldt niet alleen voor het gedeelte van je lichaam vanaf je nek naar beneden, maar ook net zo goed voor je ogen”, aldus vitaliteitscoach Olga Commandeur. “Zonder dat we dat doorhebben, vragen we elke dag ontzettend veel van hen. De hoogste tijd dus voor een beetje meer aandacht voor die twee mooie kijkers!”

Bij ooggymnastiek draait het dus om ontspanning en rust voor je ogen. Bijvoorbeeld door afwisselend te focussen op iets dat dichtbij en ver weg is. Of door je ogen van boven naar beneden en van links naar rechts te bewegen. De oefeningen zijn simpel en kunnen altijd, overal en door iedereen worden uitgevoerd. Je kunt je ogen hier echter niet mee trainen of oogproblemen of -afwijkingen verhelpen. “Wil je weten hoe het met de gezondheid van je ogen is gesteld? Dan is het verstandig om een afspraak te maken bij een optometrist”, tipt Jiska van Dam, optometrist bij Specsavers. “Zo kunnen eventuele oogaandoeningen in een vroeg stadium herkend worden. Wij adviseren iedereen van 40 jaar en ouder dit elke twee jaar te doen.”

Vijf ontspanningsoefeningen*
Olga Commandeur ontwikkelde met Specsavers vijf oefeningen om je ogen mee te ontspannen, heerlijk na bijvoorbeeld een dag intensief werken achter een beeldscherm. In de video doet Olga ze voor. Hieronder alle oefeningen op een rijtje.

Oefening 1: Scherpstellen
Kijk naar je (open) hand dichtbij, focus hier 3 tellen op. Sluit je ogen en richt je hoofd naar een voorwerp verder weg (zo’n 5 – 10 meter bij je vandaan). Open je ogen en focus direct 3 tellen op dit voorwerp. Sluit je ogen en kijk weer 3 tellen naar je hand, etc. Doe dit 3 tot 5 keer. 

Oefening 2: Snelle wissel (versnelde versie oefening 1)
Knijp ogen dicht, draai je hoofd en focus direct kort op wat je ziet (dichtbij of ver weg). Knijp weer dicht en draai je hoofd andere richting op (naar rechts, links, omhoog, etc.) en focus. Doe dit 10 keer achter elkaar.

Oefening 3: Rondkijken
Even de spieren hun werk laten doen. We kijken omhoog, knipperen, kijken naar rechts, knipperen, kijken naar beneden, knipperen en kijken naar links, knipperen. Dit kun je een aantal keer herhalen.

Oefening 4: Oog voor oog 
Dek één oog af met je hand en focus op een voorwerp. Wissel direct van hand en oog en focus op hetzelfde voorwerp. Focus vervolgens op een ander voorwerp en wissel van hand en oog. Zo stellen je ogen zich los van elkaar scherp.

Oefening 5: Ontspanning
Kijk rustig naar iets moois, adem diep in door neus, sluit rustig je ogen. Blaas langzaam uit door je mond terwijl je heel bewust “kijkt” naar het donkere vlak achter je oogleden. Herhaal dit 3 keer.

* Let op: Mocht je bij één van deze oefeningen pijn of ongemak ervaren, stop dan met de oefening en maak een afspraak bij een oogspecialist om de gezondheid van je oog te controleren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.