Nederlander te weinig op de hoogte van gevaren UV-straling voor ogen

summer holidays and teenage concept - teenage girl in sunglasses, cap and headphones hanging out with friends outside

Uit onderzoek van Vision Direct, een online retailer van contactlenzen, blijkt dat Nederlanders te weinig op de hoogte zijn van de gevaren van UV-straling op de ogen. Daarenboven weten ze niet hoe ze zichzelf correct dienen te beschermen. Reden voor Vision Direct om meer bewustwording te creëren. 

In totaal ondervraagde Vision Direct 1231 respondenten via een online survey. Daaruit blijkt dat het zicht het zintuig is dat het meest gekoesterd wordt, maar 64% is niet ongerust over de mogelijke, blijvende schade die UV-straling kan toebrengen aan het oog. Dit hoewel volgens de WHO staar in 20% van de gevallen veroorzaakt wordt door langdurige blootstelling aan UV-straling.

67% weet niet dat de ogen gevoeliger zijn aan UV-straling dan de huid en beschermt zichzelf daarom onvoldoende. 31% is niet op de hoogte van het feit dat een petje of hoed alleen onvoldoende bescherming biedt.

De ogen kunnen beschermd worden door een kwalitatief goede zonnebril die de schadelijke UV-straling tegenhoudt. 78% beweert een zonnebril te dragen met UV-bescherming, maar slechts 35% weet hoe te controleren of een zonnebril effectief UV-bescherming biedt.

40% vervangt zijn zonnebril niet vaak genoeg. Een zonnebril dient om de twee jaar vervangen te worden om voldoende UV-bescherming te garanderen. 40% vervangt zijn zonnebril niet tijdig en loopt daardoor meer kans om schade aan het oog op te lopen.

UV-straling kan schade aan het oog toebrengen die onomkeerbaar is. Bij kinderen is het gevaar zelfs nog hoger als bij volwassenen. één op twee is zich ervan niet bewust dat kinderogen gevoeliger zijn aan UV-straling, door het ontbreken van het pigment Melanine, dat optreedt als beschermlaag. Ook mensen met een lichte oogkleur zijn kwetsbaarder.


Over het onderzoek
Cijfers afkomstig uit een onderzoek onder 1231 Nederlanders, ouder dan 18 jaar, afgenomen door Vision Direct via een online survey in juli 2017.

Amsterdam, 9 augustus 2017 - Uit onderzoek van Vision Direct, een online retailer van contactlenzen, blijkt dat Nederlanders te weinig op de hoogte zijn van de gevaren van UV-straling op de ogen. Daarenboven weten ze niet hoe ze zichzelf correct dienen te beschermen. Reden voor Vision Dire...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *