Meisjes wereldwijd bewerken hun uiterlijk online vanwege druk social media

80% van de meisjes onder de 13 jaar gebruiken filter of app om hun uiterlijk op een foto te veranderen

15 jaar na de eerste ‘Evolution film’ van Dove, die het bewerken van foto’s in advertenties aankaartte, vraagt het merk opnieuw aandacht voor het probleem van digitaal bewerkte beelden met de release van een nieuwe video. Dit naar aanleiding van nieuw onderzoek (*) van het Dove Self-Esteem Project, waaruit blijkt dat het bewerken van hun foto’s online het zelfbeeld van meisjes aantast. De video ‘Reverse selfie’ laat zien hoe bewerkingsapps de realiteit kunnen vervormen en hoe jonge meisjes er gebruik van maken voordat ze foto’s plaatsen op social media.

Firdaous El Honsali, Dove Global Communications & Sustainability Director, legt uit: “Al meer dan 60 jaar zet Dove zich in voor realistische schoonheid zoals deze in het echte leven voorkomt. Als onderdeel daarvan heeft Dove een ‘No Digital Distortion’ keurmerk. Dit keurmerk geeft aan dat de mensen in onze advertenties precies zijn zoals je ze in het echt zou zien. Door de opkomst van social media in de afgelopen 10 jaar, vindt digitale bewerking nu op veel grotere schaal plaats. Daarnaast wordt het ook gebruikt door jongere mensen en zonder regelgeving. We zien online dat veel mensen filters en bewerkingsapps gebruiken om hun eigen identiteit uit te drukken. Maar wanneer filters gebruikt worden om te voldoen aan schoonheidsidealen, kan dit schadelijk zijn voor het zelfbeeld van jongeren. Vooral meisjes voelen vaak de druk om zichzelf te bewerken en vervormen om zo een ‘perfect’ plaatje te creëren, dat in het echte leven lang niet altijd kan worden bereikt. Dove brengt dit probleem onder de aandacht bij ouders en verzorgers, en biedt hulpmiddelen om jongeren te helpen om op een positieve en bewuste manier met social media om te gaan.”

Dove wil meisjes helpen om op een positieve manier met social media om te gaan, zodat het meer een vorm van zelfexpressie wordt en het minder draait om de goedkeuring van anderen. Het Dove Self- Esteem Project onderzoek laat zien dat het gebruik van educatieve tools zoals workshops, artikelen en online spellen ervoor kunnen zorgen dat jongeren een positief zelfbeeld ontwikkelen en op een gezonde manier met social media om kunnen gaan.

Professor Phillippa Diedrichs, onderzoekspsycholoog bij het Center of Appearance Research van de University of West England – ‘s werelds grootste onderzoeksgroep die zich richt op de rol van uiterlijk en lichaamsbeeld in het leven van mensen – en lichaamsbeeldexpert zegt: “Alhoewel bepaalde aspecten van social media verbinden en ons welzijn positief beïnvloeden, hebben tientallen wetenschappelijke onderzoeken de afgelopen jaren aangetoond dat social media een negatieve invloed heeft op zelfvertrouwen, je stemming en het gevoel van eigenwaarde van het lichaam. Dit gebeurt vooral wanneer gebruikers veel tijd besteden aan het plaatsen van selfies, filters en bewerkingsapps gebruiken om hun uiterlijk aan te passen, zichzelf met anderen vergelijken en bevestiging van anderen zoeken in reacties en vind-ik-leuks. Het is daarom belangrijk dat we jonge mensen helpen vaardigheden te ontwikkelen zodat ze op een gezonde en bewuste manier met social media om kunnen gaan.

De gratis Confidence Kit (ook bekend als ‘Uniquely Me’) van het Dove Self-Esteem project is ontwikkeld in samenwerking met het Centre for Appearance Research. De kit bestaat uit artikelen en oefeningen die een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen van jongeren. De tools van het Dove Self- Esteem Project zijn wetenschappelijk getest en gratis te downloaden. Daarnaast is er ook een internationale Confidence Kit waarmee ouders en verzorgers hun kinderen kunnen leren omgaan met de maatschappelijke druk op het uiterlijk door middel van een online tool. Deze kit helpt volwassen te begrijpen met welke uitdagingen jongeren dagelijks online worden geconfronteerd, het gesprek aan te gaan en tips te geven om van social media een gezonde plek te maken waar jongeren zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit begint al bij het samenstellen van een positieve en diverse social media-feed en bij het erkennen dat social media slechts hoogtepunten bevat waarbij mensen de beste stukjes van zichzelf laten zien.

De Confidence Kit maakt onderdeel uit van het Dove Self-Esteem Project met als missie om, tegen 2030, 250 miljoen kinderen te bereiken en te leren over eigenwaarde en zelfvertrouwen. Daarmee is Dove de grootste aanbieder van onderwijs in eigenwaarde en zelfvertrouwen wereldwijd.


(*) Research conducted by Edelman Data & Intelligence, a global, multidisciplinary research, analytics and data consultancy between November and December 2020 in the USA with 568 girls aged 10-17 and 2,008 women aged 18-55.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *