Kans om schoon toilet te treffen slechts 1 op 4 

02i84064

Na twee opeenvolgende jaren van stijging, is de hygiëne in openbare toiletten schrikbarend gedaald. Van de 150 onderzochte openbare toiletten bleek slechts 27 procent bacteriologisch schoon. 

Vorig jaar was dat nog 38 procent. Nederlanders hebben dus een kans van net iets meer dan 1 op 4 om een ‘schoon’ toilet aan te treffen. Overigens bleken de damestoiletten voor de achtste keer op rij schoner te zijn dan de herentoiletten. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Toiletonderzoek 2016, georganiseerd door vakblad Service Management in samenwerking met hygiëne-expert Tork. Het Nationaal Toiletonderzoek werd dit keer voor de 32e maal uitgevoerd.

Horeca scoort het hoogst 
Van de vier onderzochte categorieën scoorde de horeca met 36 procent schone toiletten dit  jaar het hoogst. De gezondheidszorg eindigde als tweede met 30 procent schoon. Bij de winkels, warenhuizen en tuincentra bleek 27 procent van de toiletten schoon. Openbare gebouwen zoals gemeentehuizen, stations en sportcomplexen kwamen niet verder dan 16 procent schoon.

Meest vervuilde contactvlak 
De toiletzitting is met een beoordeling ‘slecht’ in 42 procent van de gevallen het meest vervuilde contactvlak, gevolgd door de knop van de kraan met 36 procent. Op de derde plaats staat de knop van het spoelmechanisme met 17 procent, terwijl de deurkruk met 13 procent het minst is vervuild.

Schoonste toilet van Nederland 
De toiletten van locatie Wageningen (aan de Hoogstraat) van de franchiseketen Bagels & Beans mogen zich de schoonste van Nederland noemen. In Wageningen troffen de onderzoekers een bijzonder laag aantal bacteriekoloniën aan en kreeg de aanblik van het toilet zelfs een 10. Eigenaresse en franchisenemer Madelon Angelier is blij met de onderscheiding. “Het toilet is ons visitekaartje. Ik hamer er dan ook bij onze medewerkers en bij mezelf op dat we deze zo schoon als mogelijk houden.”

Over het onderzoek
Service Management vormt al meer dan dertig jaar hét platform voor de schoonmaakprofessional. Jaarlijks organiseert Service Management het Nationaal Toiletonderzoek. Samen met Tork, leverancier van producten en diensten op het gebied van hygiëne en sanitair, voerde Service Management een anonieme steekproef uit in 150 openbare toiletten in Nederland. De uitvoerige resultaten zijn gepresenteerd in het vakblad Service Management. Het nummer met de resultaten van het onderzoek van deze jaargang is vanaf vandaag te verkrijgen.

Over Tork
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *