Hoe zoet is jouw koelkast?

Vanaf vandaag staat het Diabetes Fonds in teken van “ontsuikering” tijdens Thuissuiker-campagne

Van 18 november tot 25 november biedt het Diabetes Fonds Nederlanders de helpende hand om hun keukenkastjes, -lades en koelkast te ontdoen van suikerrijke producten. Gratis aanmelden kan nog.
De Thuissuiker-campagne is een initiatief van het Diabetes Fonds. Volgens Algemeen Directeur Hanneke Dessing is in de strijd tegen diabetes type 2 aandacht voor een gezonde keuze in eten en drinken onverminderd belangrijk: “We zijn er namelijk nog lang niet. Gemiddeld krijgen we in Nederland dagelijks ruim 30% te veel suiker binnen. En 77% van alle toegevoegde suikers wordt thuis geconsumeerd. Dus niet in een restaurant of onderweg, maar op de bank en aan de eettafel.”
Een schone, ontsuikerde lei
Voor het Diabetes Fonds genoeg reden om de consument bewust te maken over de suikerinname en te helpen deze suikerinname ook daadwerkelijk te beperken. Dit doet het Diabetes Fonds onder andere met een magazine vol handige tips, online begeleiding, een werkboekje en motivatie via social media en e-mail. Alles wat de consument nodig heeft om met een schone, ontsuikerde lei te beginnen en qua voeding een gezonde thuisomgeving op te bouwen, wordt verzorgd door het Diabetes Fonds.
Gezonde keuze nog steeds niet makkelijk
Maar: volgens het Diabetes Fonds heeft de consument die bewust suiker wil minderen het niet makkelijk. Slechts 1 op de 5 supermarktaanbiedingen past binnen de Schijf van Vijf. En uit CBS-cijfers blijkt dat gezonde producten als groente, fruit en vis de afgelopen 10 jaar gemiddeld 22% in prijs zijn gestegen.
Suikerrijke dranken in de aanbieding
Daarbij domineren suikerrijke dranken de reclamefolders en kortingsschappen. Terwijl suikerrijke dranken de grootste bijdrage aan de Nederlandse suikerconsumptie is. Hanneke Dessing: “Nederlandse volwassenen drinken wekelijks bijna 2 liter frisdrank. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat het drinken van suikerrijke dranken de kans op overgewicht en diabetes type 2 aanzienlijk vergroot”.
Petitie voor betaalbare gezonde producten
Het Diabetes Fonds vindt het dan ook onaanvaardbaar dat supermarkten blijven stunten met lage prijzen op suikerrijke dranken, terwijl gezonde voeding steeds duurder wordt. En vindt dat de gezonde keuze de makkelijke keuze moet zijn, daarom is het Diabetes Fonds in aanloop naar de campagne een petitie gestart: tegenkortingsacties op suikerrijke dranken en voor betaalbare gezonde producten.
Ervaringen delen via #thuissuikers
Uiteraard roepen we de deelnemers op om al het lekkers dat gemaakt wordt te delen via #thuissuikers. Ervaringen mogen natuurlijk ook gedeeld worden! Meer informatie en deelnemen: www.thuissuikers.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *