Verantwoorde alcoholconsumptie steeds meer norm

RIVM: Alcoholconsumptie Nederlanders met 19% gedaald

Uit onlangs gepubliceerde cijfers van het RIVM blijkt dat Nederlanders bijna 20% minder alcohol zijn gaan drinken ten opzichte van zes jaar geleden.

Uit de voedselconsumptiepeiling (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) komt naar voren dat de consumptie van alcoholhoudende drank onder 9-69 jarigen met bijna 20% is afgenomen ten opzichte van vorige meting in 2007-2010.

Dit sluit aan bij andere cijfers. Zo is er een daling te zien voor wat betreft overmatig drinken van 24% in de afgelopen 15 jaar. Ook daalt alcohol tijdens verkeersdeelname van 4% in 2002 naar 1,4% in 2017. En komt het steeds minder vaak voor dat vrouwen tijdens de zwangerschap alcohol drinken, namelijk 8,9% in 2015 tegenover 22,4% in 2007.

Peter de Wolf, directeur STIVA is verheugd over deze cijfers: “Opnieuw zien we bevestigd dat verantwoord drinken in Nederland de norm is. Gezamenlijke inspanningen via het nog af te sluiten Nationale Preventie Akkoord zullen hopelijk nog een extra boost geven aan het tegengaan van problematisch alcoholgebruik.”

[divider color=”blue” type=”solid” width=”100%” height=”1px” float=”left”][/divider]

Over voedselconsumptiepeiling
Het RIVM bracht het voedingspatroon onder ruim 4000 kinderen en volwassenen in kaart. Deze voedselconsumptiepeiling bevat gedetailleerde gegevens over wat, waar en wanneer Nederlanders eten en drinken. Met deze gegevens kunnen beleidsmakers en professionals aan de slag voor gezonde voeding en duurzaam en veilig voedsel, productinnovatie, voorlichting en voedingsonderzoek.

Over STIVA
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *