Oatly roept Nederlanders op melk te laten staan

1/3 Nederlanders onder de 30 overweegt minder zuivel te consumeren voor het milieu


De zwart-witte koeien staan weer te blaken in de wei. Het typisch Nederlandse plaatje is deze lente weer compleet. Het zijn er maar liefst 1,6 miljoen, ongeveer 1 koe op 11 Nederlanders. Maar zal dit wel zo blijven? Volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van Oatly denkt bijna een derde van de volwassen Nederlanders, die (mede-)verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen, dat de zuivelconsumptie de aankomende 5 jaar zal krimpen. Onder jongeren denkt de helft dat de zuivelconsumptie zal krimpen.

Nederland zuivelland, of toch niet?
Nederland staat bekend als zuivelland. Dit blijkt ook uit het onderzoek; bijna alle Nederlanders gebruiken minstens wekelijks zuivel (98%). Toch is de dagelijkse zuivelconsumptie de afgelopen jaren flink gedaald, zo blijkt uit cijfers van het RIVM. Zuivelconsumptie is met wel 12% gedaald ten opzichte van de jaren 2007-2010. ‘Zuivel is goed voor je’, is een uitspraak die iedere Nederlander is aangeleerd. Waarschijnlijk denkt slechts 17% van de respondenten dat zuivel een heel negatief effect heeft op het milieu, terwijl dat geldt voor 45% van de respondenten als we het over vlees hebben. Maar ook zuivel is helemaal niet goed voor het milieu. Een derde van de respondenten denkt dat we de komende 5 jaar minder zuivel gaan consumeren. Een kwart van de Nederlanders zou zijn zuivelconsumptie willen verminderen om het negatieve effect op het milieu tegen te gaan (26%). Jongeren (jonger dan 30 jaar) zijn vaker bereid om hier zuivel (deels) voor te laten staan (39%). Over het algemeen laat het onderzoek ook zien dat de jongere generaties sneller geneigd zijn voor het milieu verantwoorde keuzes te maken.
En dat zou zeker geen slecht idee zijn. Volgens het Voedingscentrum zorgt de melkveeteelt voor wel 8% van het totaal aantal uitlaatgassen in Nederland. Ter vergelijking: een zware sector als transport zorgt voor 12% van de uitlaatgassen.

Nederland consumeert bewuster, maar nog steeds teveel zuivel
Dat consumenten bewuster consumeren en melkvervangers populairder worden, is ook te merken aan de cijfers rondom zuivelconsumptie. Het Voedingscentrum, dat aanraadt zo’n 300 gram melk/yoghurt te eten en maximaal 40 gram kaas per dag, stelt vast dat die aantallen gemiddeld niet worden behaald. Toch zeggen bijna negen op de tien minstens een keer per week kaas te eten (89%). Daarnaast worden (bak)boter (70%) en melk (58%) ook minstens één keer per week genuttigd. De meeste zuivelconsumenten (39%) schatten in minder dan 300 gram zuivel te eten per dag. Daarna volgt de groep die 300-600 gram zuivel eet per dag (37%).

Ditch Milk: Oatly roept met nieuwste campagne Nederlands op om melk te laten staan
De productie van zuivelalternatieven, en specifiek haverdrinks, verbruikt minder land en water dan de productie van koemelk. Daarnaast ligt de uitstoot van uitlaatgassen en kunstmest veel lager. Bewust worden van wat men dagelijks aan zuivel eet en drinkt is zo makkelijk nog niet. Daarom organiseert Oatly de 72hour challenge waarin het Nederlanders oproept drie dagen lang geen zuivel te nuttigen. De challenge duurt van 3 tot en met 5 mei en gaat op vrijdag 3 mei officieel van start in Amsterdam met een Oatly barista pop-up waar koffie met haverdrink kan worden geproefd en bezoekers meer leren over de voordelen ervan voor mens en milieu.

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Weber Shandwick. Het onderzoek is in april 2019 uitgevoerd onder een representatieve verdeling van 1073 Nederlanders van 18 jaar en ouder die (mede-)verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *