Nieuwe app om zelf je cosmetica te scannen op microplastics

Onderzoek: consument maakt zich zorgen over plastic in cosmetica, zeventig procent wil een verbod

Weet jij wat je precies op je huid en lippen smeert? En of je er ziek van kunt worden? Feit is dat bijna alle grote cosmeticamerken aan hun verzorgingsproducten en make-up minuscuul kleine plasticdeeltjes, nanoplastics of zelfs vloeibare plastics toevoegen. Soms doen ze dat om aan die producten bepaalde eigenschappen te geven, maar meestal worden ze gebruikt als goedkoop vulmiddel.
Uit onderzoek in opdracht van de Nederlandse milieuorganisatie Plastic Soup Foundation, onder ruim 3500 respondenten, blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders dit zorgwekkend vindt.
Consument vindt dat plastic duidelijk vermeld moet worden
Deze plastics staan wel op de verpakking vermeld als ingrediënt, maar alleen onder hun chemische naam, zoals tetrafluorethyleen of methylmethacrylaat, en zijn dus voor de meeste mensen onherkenbaar. Dat is voor maar liefst 93 procent van de ondervraagde respondenten onacceptabel. Zij vinden dat ze het recht hebben om precies te weten wat er in hun producten zit.
Verder vindt 88 procent van de ondervraagden dat producenten verplicht moeten worden om duidelijk op het product te vermelden dat het plastic bevat. En 77 procent vindt dat het ‘verstoppen’ van plastic in de lijst met ingrediënten hun vertrouwen in het cosmeticamerk schaadt.

Beat the Microbead-campagne – ‘power to the people’
Plastic Soup Foundation, lid van de wereldwijde beweging Break Free From Plastic, voert al sinds 2012 actie tegen het bewust toevoegen van plastic aan verzorgingsproducten. Met deze Beat the Microbead-campagne is al bereikt dat er in veel tandpasta’s en scrubs inmiddels geen microplastics meer zitten. Het doel is om ten slotte alle verzorgingsproducten en cosmetica plasticvrij te krijgen, maar zolang dat nog niet het geval is, zou je als consument zelf moeten kunnen kiezen of je een product mét of zónder plastic wilt kopen.

Daarom brengt Plastic Soup Foundation vandaag de gratis app Beat the Microbead uit, die de ingrediëntenlijstjes op verpakkingen kan ‘lezen’ en meer dan 500 verschillende soorten microplastics kan herkennen. De gebruiker ziet meteen of het gescande product microplastics bevat en, zo ja, welke.
Maria Westerbos, directeur van Plastic Soup Foundation: ‘Ons geduld is op. In een brief aan cosmeticaproducenten, de Tweede Kamer en het Europees Parlement eisen wij – en honderden andere NGO’s – transparantie over het gebruik van micro-, nano- en vloeibare plastics. En wij verzoeken deze bedrijven dringend om te stoppen met het toevoegen ervan. Zolang dat nog niet is bereikt, geven wij de consument een instrument in handen om zélf een bewuste keuze te kunnen maken. Power to the people!’
Zelf scannen met nieuwe app
De nieuwe app is een volledig nieuwe versie van de eerdere Beat the Microbead-app die al sinds 2012 bestaat en wereldwijd meer dan 245.000 keer is gedownload. Ook de nieuwe versie wordt door Plastic Soup Foundation gratis verspreid.
De Beat the Microbead-app werkt als een soort stoplicht: rood voor de meer dan 500 officieel erkende microplastics; oranje voor de zogenaamde twijfelachtige plastics, waarvan nog niet bekend is of ze gevaarlijk zijn voor mens en milieu; en ‘groen’ voor alle producten die geen ‘rode’ of ‘oranje’ plastics bevatten.
Ook helpt de app om zeventig plasticvrije alternatieve merken te vinden. Deze dragen het ‘Zero Plastic Inside’-keurmerk van Plastic Soup Foundation. Het Engelse merk Beauty Kitchen is een van hen, opgericht door Jo en Stuart Chidley: ‘Wij zijn heel blij met de komst van deze app. Overal ter wereld worden consumenten zich meer bewust van de ingrediënten in hun dagelijkse verzorgingsproducten en van de duurzaamheid ervan. Samen kunnen we een eind maken aan het toevoegen van microplastics, vóórdat die een eind maken aan het leven op onze planeet.’
Gevaar voor milieu en gezondheid
Steeds meer wetenschappers maken zich zorgen over de milieuschade van alle microplastics die via het riool in onze rivieren en zeeën belanden, én over de gezondheidsrisico’s voor de gebruikers van verzorgingsproducten met plastic. Ze vragen om uitgebreid onderzoek.
Dat microplastics schadelijk zijn voor het milieu is al vaak bewezen, maar over de gevolgen voor onze gezondheid is nog weinig bekend. Kunnen microplastics bijvoorbeeld via onze lippen in ons lichaam terechtkomen en wat zijn de gevolgen daarvan?
Verbod op bewust toegevoegde microplastics
Uit de enquête blijkt dat zeventig procent van de respondenten vindt dat er een verbod moet komen op plastic in verzorgingsproducten. Op Europees niveau wordt daar al aan gewerkt. De Europese Commissie heeft opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het gevaar van microplastics. En als de EU het voorstel aanneemt om de hoeveelheid bewust toegevoegde microplastics met minstens 85% te verminderen, dan zou dat betekenen dat er de komende twintig jaar 400.000 ton minder microplastics in het milieu terechtkomen.
Gek genoeg hoeven microplastics, in tegenstelling tot andere chemische stoffen, niet te worden geregistreerd voordat ze op de Europese markt worden gebracht. Hierdoor is nog weinig bekend over de mogelijke effecten.
Oproep om te stoppen met microplastics
De industrie verzet zich flink tegen deze mogelijk nieuwe regels. Reden voor Plastic Soup Foundation om met andere organisaties samen te werken en gelijktijdig met de lancering van de app brieven te sturen aan industrie en politiek met daarin de oproep om te stoppen met het toevoegen van microplastics.
Delphine Lévi Alvarès, de Europese coördinator van Break Free From Plastic: ‘Microplastics horen niet in onze cosmetica thuis. Dit is een ontwerpfout die ons milieu en onze gezondheid in gevaar brengt en bovendien volledig overbodig is, omdat er voldoende alternatieven bestaan. Daarom heeft de EU het initiatief genomen om het gebruik terug te dringen. Het is van cruciaal belang dat iedereen zich achter dit proces schaart, zodat het leidt tot een verbod in de hele EU.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *