Kinderen aanjagers gezonde leefstijl in nieuwe landelijke beweging GoDo

Dinsdag 25 september vond in CORPUS te Oegstgeest onder leiding van presentator Jamie Trenité de feestelijke kick-off plaats van het Nationaal Actieprogramma GoDo. Leerlingen van Basisschool de Bolster uit Amersfoort gingen met Laurentien van Oranje (oprichter Missing Chapter Foundation) in dialoog over hoe ze in hun gezin meer aandacht willen besteden aan gezonder eten, meer bewegen en samen ontspannen. Deze drie pijlers staan centraal bij het GoDo gezinsprogramma, dat zich richt op blijvende gedragsverandering doordat kinderen het hele gezin op een aansprekende manier tot actie aanzetten. Uit de feedback van kinderen bleek vandaag ook weer hoe belangrijk het is dat ouders een positief voorbeeld laten zien. GoDo is door kinderen bedacht en ontwikkeld aan de hand van co-creatiesessies op 10 scholen. De GoDo acties zijn kleine stapjes, laagdrempelig en gemakkelijk toe te passen in het dagelijks leven zodat we het volhouden. Het actieplatform (www.Go-Do.nl) gaat van start met een 21-dagen challenge en een online game. Initiatiefnemers van GoDo zijn Missing Chapter Foundation, Albert Heijn en FrieslandCampina. Daarnaast wordt ook samengewerkt met het Voedingscentrum, Voeding Leeft, Gezonde School en JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht).

Laurentien van Oranje, oprichter van initiatiefnemer Missing Chapter Foundation: “GoDo wil ervoor zorgen dat alle gezinnen en kinderen in Nederland de mogelijkheid krijgen lekker in hun vel te zitten. De inzichten van kinderen helpen ons om in beweging te komen. Zij zijn de sleutel tot actie in de gezinnen om overgewicht en obesitas aan te pakken. Laten we de tijd nemen om goed naar kinderen te luisteren, zodat we samen de samenleving gezonder kunnen maken. Dat moet het nieuwe ‘normaal’ worden!”

Vlnr Laurentien van Oranje (oprichter Missing Chapter Foundation), Anita Scholte op Reimer (VP Kwaliteit, Duurzaamheid Albert Heijn), Marloes van der Have (algemeen directeur Missing Chapter Foundation) en Bas Roelofs (managing director FrieslandCampina Nederland). Fotograaf: Arie Kievit

21-dagen challenge
Het GoDo platform (www.Go-Do.nl)  bestaat uit een game en een 21-dagen challenge. Deze challenge daagt kinderen, scholen en gezinnen uit om elke dag een GoDo momentje in te bouwen met een actie en inspiratie gebaseerd op de drie pijlers van GoDo: gezonde voeding, meer bewegen en ontspannen. De uitdagingen worden door acteurs Sonia Eijken (Zuidas en Brugklas) en Vincent Visser (Brugklas en Dokter Tinus) in video’s uitgelegd. Ook de game bevat bewegingsopdrachten, ontspanningsoefeningen en kennisvragen over gezonde voeding, meer bewegen en ontspannen.

 ‘Als je gezond bent, krijg je zelfvertrouwen en dan heb je het gevoel dat je keuzes kunt maken’, aldus Kim (10 jaar).

Kinderen als ‘Change Agents’
In de afgelopen maanden onderzochten kinderen uit heel Nederland wat nodig is om met je gezin gezond te leven en lekker in hun vel te zitten. GoDo zet deze inzichten om naar acties om gezinnen dagelijks te ondersteunen. Altijd vanuit het uitgangspunt dat kinderen natuurlijke ‘change agents’ zijn en aanzetten tot positieve gedragsverandering. Het doel is dat iedereen in Nederland gelukkiger wordt door gezonder te eten, meer te bewegen en meer te ontspannen. GoDo bouwt voort op het ‘Ik eet het beter’ scholenprogramma waar meer dan 200.000 kinderen aan deelnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *