Helft Nederlanders plast met deur open

Remsporen grootste ergernis bij toiletbezoek
In een gemiddeld Nederlands huishouden hoef je niet vreemd op te kijken als de deur open staat tijdens een toiletbezoek. Maar liefs 43 procent van de Nederlanders laat voorbijgangers meegenieten. Het terugvinden van remsporen van de voorganger is de grootste ergernis (68,6%), gevolgd door niet doortrekken (63,2%), of urinedruppels die achterblijven op de wc-bril (57,7%). Dit blijkt uit onderzoek van toiletpapiermerk Edet en het moederbedrijf SCA, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. In het kader van Wereld Toilet Dag op 19 november maakten zij een video over de wc-gedragingen van Nederlanders.
 papa_dochter1
Youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=dV7RKwz9owI&feature=youtu.be
Uit het Hygiene Matters-onderzoek dat SCA eerder dit jaar publiceerde bleek dat 67 procent van de Nederlanders gelooft dat (openbare) wc’s de grootste gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Schonere (openbare) wc’s worden dan ook gezien als de sleutel tot verbetering van de hygiëne en gezondheid in Nederland. Maar wat is het precies waar mensen op letten en waar zij zich aan storen bij een toiletbezoek? Voor een aanvullend Wereld Toilet Dag-onderzoek werden 1.250 Nederlanders gevraagd naar hun toiletgedragingen en -ergernissen.
Sporen wissen
Geluiden en geuren bij een toiletbezoek worden door veel mensen als gênant ervaren. Vier op de tien Nederlanders (39,2%) doen er alles aan om geluiden te verbloemen. Daarnaast nemen bijna zes op de tien (58,6%) Nederlanders maatregelen om geuren te maskeren. Bovendien geeft 13 procent toe zijn of haar remsporen weleens bewust achter te laten en bekent 25 procent de wc rol niet te vervangen als deze op is. Als het gaat om gebruik van wc-papier geeft bijna de helft (47%) aan het papiertje te ‘hergebruiken’ door het bijvoorbeeld nog een keer te vouwen.
Multi-tasken op het toilet
Als je een Whatsapp-bericht ontvangt is de kans aanzienlijk dat deze vanaf de wc is gestuurd. Eén op de drie personen (29%) geeft aan vaak te Whatsappen vanuit het kleinste kamertje. Andere populaire bezigheden zijn social media checken (29,9%) en het nieuws lezen (24,2%).
First World problems
“Ondanks al deze toiletergernissen en -gedragingen mogen we blij zijn dat we dagelijks toegang hebben tot een wc. We realiseren ons namelijk vaak niet dat een toiletbezoek niet voor iedereen even vanzelfsprekend is”, aldus Gertie Eikenaar, director communications Benelux bij SCA. Wereldwijd heeft maar liefst één op de drie mensen geen toegang tot normale sanitaire voorzieningen (bron: Wereld Gezondheidsorganisatie/UNICEF 2015). Daarnaast sterven jaarlijks 800.000 jonge kinderen aan diarree, per dag zijn dit bijna 2.200 kinderen (bron: Rode Kruis). SCA maakte een video over het onderzoek om zo aandacht te vragen voor Wereld Toilet Dag. “Wij hopen dat mensen zich na het zien van de video extra bewust zijn van de luxe waarin wij leven en hier tijdens deze dag bij stil staan”, vervolgt Eikenaar.
 vriendin_vriend1
 Kijk hier voor meer informatie over World Toilet Day of doneer hier.
Over het Wereld Toilet Dag-onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door SCA en Edet in samenwerking met Panelwizard. Ruim 1.250 Nederlanders (18 jaar en ouder) werden ondervraagd over hun wc-gewoonten en –ergernissen. Bij 1.252 afgenomen vragenlijsten valt met een betrouwbaarheid van 95 procent te concluderen dat de steekproefuitkomst maximaal 2,8 procent afwijkt van de werkelijke situatie. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.
 
Over het Hygiene Matters-onderzoek
Het SCA-onderzoek ‘Hygiene Matters’, dat voor het eerst is uitgevoerd in 2007, heeft als doel het bewustzijn te vergroten van het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn over de hele wereld. Dit wereldwijde onderzoek combineert het inzicht van SCA over klanten en consumenten met extern onderzoek, casestudies en deskundig commentaar. Het rapport bespreekt hygiënekwesties vanuit verschillende hoeken: economisch, cultureel en sociaal. In combinatie met de product- en marktkennis van SCA draagt het rapport bij aan een beter onderbouwde discussie over het belang van betere hygiënenormen voor iedereen. In 2016 werd het onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit twaalf verschillende landen over de hele wereld.
 
Lees hier meer over het Hygiene Matters-onderzoek en bekijk hier de video.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *