Alternatieven voor melk flink in trek

Nederlanders met name geïnteresseerd in havermelk

In de periode september 2016 tot en met augustus 2019 is het aantal zoekopdrachten naar melkalternatieven met ruim 68% gegroeid (van gemiddeld 10.820 zoekopdrachten per maand op Google naar 18.320). Van alle melkalternatieven springt met name havermelk er positief uit; het aantal zoekopdrachten naar dit alternatief is zelf met 313% gegroeid. Dit blijkt uit onderzoek van SEMrush, het online marketingplatform dat onder andere onderzoek uitvoert naar trends in zoekgedrag via Google.

Door de toenemende aandacht voor de impact van de intensieve veeteelt op ons milieu, gaan steeds meer Nederlanders op zoek naar alternatieven voor koemelk. Dit blijkt ook uit onderzoek van voedingswetenschappers Jaap Seidell en Jutka Halberstadt die daarover verslag deden in het AD in augustus. Ook speelt lactose intolerantie een rol; mensen met die aandoening zijn genoodzaakt iets anders te gebruiken voor in de koffie, bij het ontbijt of als basis voor een pannenkoek of kom Brinta. Door deze trends komen er dan ook steeds meer alternatieven voor koemelk op de markt.

Havermelk grote winnaar
Als we de diverse melkalternatieven uitsplitsen en de groei onderzoeken tussen september 2016 en augustus 2019, dan springt havermelk eruit met een groei van meer dan 300%. Deze melkvervanger werd door het Zwitserse duurzaamheids-onderzoeksbureau ESU onlangs nog bestempeld als een beter alternatief dan sojamelk omdat de teelt in het algemeen iets minder op het milieu drukt. Veel aandacht is er ook voor kokosmelk en amandelmelk. Ook deze twee alternatieven zaten de afgelopen drie jaar in de lift. Opvallend is ook dat ‘gewone’ koemelk niet in populariteit is gedaald. Integendeel, de klassieke variant steeg ruim 13% in de afgelopen drie jaar.

Groeipercentage in zoektermen op Google september 2016 – augustus 2019

Havermelk 313.31%
Kokosmelk 72.97%
Amandelmelk 55.28%
Sojamelk 25.82%
Melk 13.44%
Hazelnootmelk 10.71%
Rijstmelk -0.15%
Hennepmelk -33.96

 

Hennepmelk verliest
Grote verliezer is hennepmelk. Deze melkvariant daalt in populariteit op Google. Ondanks het feit dat Hennep tijdens de groei bijzonder veel Co2 opneemt, is de interesse van de gemiddelde Nederlander voor dit melkalternatief bijna 34% gedaald over de afgelopen drie jaar.

Dit onderzoek is uitgevoerd door online marketingplatform SEMrush waarbij het een analyse deed van de zoekopdrachten die Nederlanders op Google deden tussen September 2016 en augustus 2019.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *